Choroba dnešných žien  – učiteliek, lekárok, sestričiek, manažériek, viacdetných mamičiek…

Choroba dnešných žien  – učiteliek, lekárok, sestričiek, manažériek, viacdetných mamičiek…

 

Cítite sa vyčerpaná, bez energie, máte súbeh viacerých akútnych ochorení? Máte nevysvetliteľné bolesti, imunologické problémy, opuchy kĺbov a lekári vás nevedia diagnostikovať? Žeby bola nadobličková vyčerpanosť  (adrenal fatigue) – konečne príčina vašich ťažkostí?

Pre rýchlu diagnostiku, si hneď v úvode spravte nasledujúci dotazník  a odpovedzte ÁNO/NIE na jednotlivé otázky.

  1. Ste stále unavené, vyčerpané, bez energie, depresívne alebo prehnane úzkostlivé?
  2. Máte zníženú schopnosť zvládať stres a stresové situácie? Všetko vás raz-dva rozhodí, rozčúli, rozľútostí a vystraší?
  3. Máte v tele infekciu, ktorej sa nie a nie zbaviť, nech robíte čokoľvek?
  4. Bolí vás celé telo, bez akejkoľvek zjavnej príčiny a napriek vyšetreniam, ktoré neprekazujú v tele žiaden zápal ani laboratórnu odchýlku, sa cítite ubitá, ubolená a slabá?
  5. Trpíte bolesťou v hornej časti chrbtice alebo krku bez zjavného dôvodu?
  6. Trpíte hormonálnou nerovnováhou a tým pádom aj anovuláciou a neplodnosťou či opakovanými potratmi a nezaberá žiadna liečba?
  7. Máte ťažký PMS?
  8. Počas menštruácie, väčšinou na 3., 4. deň sa vám krvácanie zastaví alebo veľmi zmierni a na ďalší deň sa znovu roztečie?
  9. Máte tendenciu priberať, najmä v páse a nie ste schopná to zhodiť?
  10. Máte stále studené dlane alebo chodidlá alebo naopak často máte rozpálenú tvár a návaly tepla?
  11. Trpíte nevysvetliteľnou stratou vlasov?
  12. Máte polyvalentné alergie, astmu, sennú nádchu, kožné vyrážky, ekzémy, žihľavku či potravinovú intoleranciu?

 

Ak ste si na väčšinu týchto otázok odpovedali ÁNO, zrejme trpíte únavou nadobličiek. Svoje domnienky si môžete potvrdiť napríklad testom kortizolu zo slín.

Čo sú to vlastne nadobličky? Akú majú funkciu?

Nadobličky sú malé párové žľazy, ktoré sú uložené na vrchole obličiek a spolu so štítnou žľazou vytvárajú a zásobujú telo energiou a vylučujú dôležité hormóny, ktoré riadia fungovanie celého tela. Takisto spolu s hypofýzou, štítnou žľazou, prištítnymi telieskami, podžalúdkovou žľazou a pohlavnými žľazami tvoria základ hormonálnej sústavy.

Nadobličková únava je stav, keď sa nadobličky stávajú unavené, ako keby prepracované v dôsledku nadprodukcie kortizolu. Kortizol je stresový hormón, ktorý je vylučovaný v reakcii na stres. V prípade jeho dlhodobej sekrécie v tele sa trvalo znižuje hladina serotonínu v mozgu a často dochádza k vyčerpaniu zásob a dostupnosti neurotransmitterov  a následne nástupu rôznych ochorení ako priameho dôsledku chronického stresu. Ak je tento hormón v tele dominantný, na ostatné hormóny sa akoby už nedostávalo a tým pádom to rozhádže celý organizmus. Vaše nadobličky riadia mnoho kritických hormónov v tele. Ak nefungujú optimálne, je tým ovplyvnené celé telo. Odborne sa tento stav nazýva Wilsonov syndróm podľa jeho objaviteľa Dr. Wilsona, ktorý sa touto problematikou zaoberal.

Naodbličková vyčerpanosť je ďalej  spojená s chronickým únavovým syndrómom, fibromyalgiou, neplodnosťou, hypotyreózou, estrogénovou dominanciou a progesterónovou nedosatočnosťou, či naopak bývajú výrazne znížené oba tieto hormóny a mnohými ďalšími ochoreniami.

Moje nadobličky asi naozaj nefungujú tak, ako by mali. Aké je teda riešenie?

Dá sa na to ísť z dvoch pohľadov:

  1. NaProTechnológia – Zverte sa do rúk odborníkom a prostredníctvom cielenej hormonálnej liečby si uľavte vo vašich ťažkostiach.
  2. Alternatívny, prírodný prístup – Pohyb, adaptogény, správna kombinácia vitamínov a minerálov a zmena, resp. zamyslenie sa nad postojom k životnej situácii, ktorá vás do takého stavu dostala.

O oboch týchto možnostiach si povieme v nasledujúcich článkoch :-)

Vyčerpanosť nadobličiek – prírodná liečba

Základom pre správne fungovanie nadobličiek sú vitamíny C, E, B vitamíny konkrétne B5 a B6 a minerály horčík a vápnik.

Čo sa týka bylín, nápomocné sú: sladké drievko, ashwagandha, kórejský  a sibírsky ženšen, zázvor, ginkgo biloba, rhodiola. Vyplývajúc z praxe, najviac nápomocné sú prvé dve bylinky – sladké drievko a ashwagandha spolu v kombinácii s nejakou bylinkou na ukľudnenie, či už je to medovka, ľubovník alebo valeriána (koreň). Naviac ashwagandha stimuluje činnosť štítnej žľazy,  čiže má ešte aj o ďalší efekt naviac.

Na posilnenie nadobličiek je ďalej dobré užívať: pšeničné klíčky, ktoré sú bohatým zdrojom vitamínov B, proso, melóny, kokosový olej, klíčky alfa-alfa, morské riasy a na draslík bohaté vitamíny.

 

Pri ťažších prípadoch si však už asi len s vitamínmi a bylinkami nevystačíte. Tu je riešenie:

  1. Prehodnoťte svoj postoj k stresu a vyvarujte sa ho – je potrebné zmeniť aj váš pohľad na svet či zamyslieť sa nad riešením konkrétneho problému, ktorý vás tak trápi a dostáva do stresu. Niekedy stačí len málo – odpútať sa od ťažkostí nejakou záľubou, ktorá vás pohltí, vyjsť si do prírody, či naponok aj zmeniť prácu a prostredie.
  2. Takisto dôležitou súčasťou plánu ako naštartovať nadobličky je aj zmena jedálnička – presne vyvážená a hlavne pravidelná strava dokáže robiť divy. Nadobličkám robí dobre varená teplá strava –  skúste si napríklad každé ráno trochu privstať a začať deň teplou kašou, prihriať rizoto od večere alebo si spraviť zdravé palacinky. Nápadov ako si obohatiť jedálniček je veľa a fantázii sa medze nekladú.
  3. Ak trpíte potravinovými alergiami alebo intoleranciami – vyvarujte sa potravinám, ktoré vám nerobia dobre. To isté platí aj o bielej, predovšetkým pšeničnej múke, rafinovanom cukre a kravskom mlieku. Nahraďte to napríklad špaldou, medom a ovčím či kozím mliekom. Aj takáto nepatrná zmena vás môže posunúť k lepšiemu.
  4. Užívajte včelí peľ – je to doslova všeliek na všetky neduhy a extrémna dávka všetkého, čo telo potrebuje ukrytá v malých farebných zrniečkach.
  5. Pravidelne cvičte – vyrazte si na bicykli, skúste nejaké kardio, ktoré vás zadýcha a uvoľní vám v tele endorfíny alebo sa venujte strečingu – ak sa zrelaxujú svaly, bude vám lepšie aj na duši.
  6. Správne dýchajte – a to do bránice, teda do brucha. Plytké, povrchné dýchanie vo vás ešte viac umocňuje stres, neprekrvujú sa dostatočne vnútorné orgány. Správne dýchanie vyrovnáva aktivitu mozgových hemisfér, zväčšuje kapacitu pľúc a  to zase stimuluje autonómny nervový systém, ktorý riadi činnosť vnútorných orgánov. Autonómny nervový systém inervuje hladké svalstvo ciev, tráviaceho systému, močového mechúra a močových ciest a dolných dýchacích ciest, ďalej srdcový sval, potné, tráviace a slzné žľazy a v neposlednom rade aj už spomínané nadobličky.
  7. Oblasť obličiek a nadobličiek si udržiavajte vždy v teple! Teplo takisto stimuluje ich činnosť. Ak vám je stále zima, pite zázvorový čaj. Vynikajúco vám prehreje celé telo a bude blahodarne pôsobiť práve tam, kde ho potrebujete.
  8. Pite 2 x denne “draslíkovú šťavu” – odšťavte si 320 ml karotky, 20 ml zeleru, 60 ml petržlenu a 100 ml špenátu. So šťavami však začínajte pozvoľna, žalúdok sa najprv musí naučiť ich stráviť.

A ešte taká rada na záver. Keďže nadobličky a štítna žľaza spolu úzko spolupracujú, je nutné ich aj v nadväznosti podporovať. Stále však platí, že najprv treba dať do poriadku nadobličky a až tak sa zamerať na podporu štítnej žľazy napríklad jódom, aby nenastala situácia, že sa štítna žľaza rýchle naštartuje a nadobličky zase nebudú stíhať a vyčerpajú sa.

 

Martina

 

Zdroj:  http://www.drrind.com/therapies/metabolic-faqs

Zdroj: Dr.Wilson : Adrenal Fatigue The 21st Century stress syndrome

Odoslať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>